2.2.14

Beauty brand - Bobbi Brown



Bobbi Brown är ett amerikanskt makeup- och hudvårdsmärke som grundades 1991 av makeupartisten Bobbi Brown.
Filosofin bakom Bobbi Brown är att framhäva och förstärka varje kvinnas naturliga skönhet genom sin makeup. Att få varje kvinna att se och känna sig bekväm, och bidra med en trygghet genom att låta makeupen framhäva den personliga skönheten. På detta sätt sträcker sig märket till en bred målgrupp, då den naturliga looken är något alla kvinnor eftersträvar.

Bobbi Brown har flertal bästsäljare i sin makeupkollektion, som har en trogen plats i många kvinnors sminkväskor. Några av dessa är deras krämiga foundation-stick, flerfärgat skimmerpuder - shimmer bricks, hennes prisbelönade gel-eyeliner och den främsta makeupprodukten: de krämiga "Essentials lipstick" i naturliga, hudnära toner som hyllas av en hel skönhetsbransch.

Storsäljarna -
Essentials lipstick

Shimmer bricks
Foundation Stick

Long-Wear Gel Eyeliner

BOBBI BROWN -
Grundaren Bobbi Brown startade sitt märke under en tid där naturlighet inte var i ropet i skönhetssammanhang. Hon hade ett mål att förändra makeupvärlden genom att skapa makeup som framhävde kvinnans naturliga skönhet. Detta var en revolutionerande faktum i branschen, som trots den trendiga starka makeupen tog emot den nya, naturliga looken med öppna armar.


Bobbi Brown föddes i april 1957 i Chicago, Illinois. Under sina unga år älskade hon makeup och lärde sig mycket om detta genom sin mamma som då jobbade i en sminkaffär.
Under 80-talets början studerade Bobbi på Boston Emerson College och tog examen inom området teatermakeup. Efter sin examen valde hon att flytta till New York och satsa på en karriär som frilansande makeup-artist. Genom att knacka dörr och visa sin portfolio hos olika agenturer, magasin och framgångsrika personer i såväl mode- som skönhetsbranschen skapade hon en grund för sitt kontaktnät.
Tack vare en envishet, talang och en brinnande passion för makeup lyckades hon skapa kontakter med några av de stora namnen liksom magasinen inom branschen, vilket så småningom kom att leda till ett antal sminkjobb (en av dessa var fotografen Bruce Weber som bl.a. fotat kändisar såsom Robert Pattinson, Johnny Depp och Madonna).

Inte långt efter flytten till New York sminkade hon sin första editorial för Glamour Magazine. Men det var först år 1987 som det stora genombrottet kom, då hon sminkade sitt första omslag världens största modemagasin: Vogue. Bakom kameran stod den världskände modefotografen Patrick Demarchelier och magasinets 'cover girl' var 'up and coming'-modellen Naomi Campbell, som på den tiden var en stigande stjärna i branschen.


Efter att ha granskat makeupmarknaden/sortimentet, kände Bobbi att det var något som saknades. Under 80-talet var makeupen stark och markerad, med starka färger och tydliga konturer - något som hon ville förändra.
Bobbi Brown ville ge alla kvinnor något som marknaden inte ännu erbjöd: den naturliga, "osynliga" makeupen.
Hon började projektet med att förändra skönhetsbranschen genom att uppdatera det klassiska läppstiftet. Hennes idé var att skapa ett läppstift som var krämigt och hållbart, med en formula som kändes bra på läpparna i nyanser som smälte in och framhävde den egna läppfärgen. Sagt och gjort. Under början av 90-talet utvecklar hon idén tillsammans med en kemist - resultatet blir 10 läppstift i rosa/bruna, hudnära nyanser som kom att kallas "Bobbis Essentials Lip Color". Läppstiften blir hennes debut med skönhetsprodukter, som lanseras på lyxvaruhuset Bergdorf Goodman i New York. Snabbt blir Bobbi uppmärksammad och hyllas av skönhetsbranschen - märket 'Bobbi Brown' är ett faktum.

Kort efter succé-debuten revolutionerar hon makeupbranschen ännu en gång - genom att skapa foundation med gul underton. Därefter vidgas märkets sortiment med en hudvårdslinje och ögonmakeup.


Idag är Bobbi Brown en del av det välkända makeup-koncernen Estée Lauder Companies. Dock sysslar Bobbi med fler saker än att styra sitt företag - hon är skaparen bakom många av catwalkmakeuperna under de årliga modeveckorna, allra främst i New York. Hon har även skrivit fem böcker inom makeup och livsstil - där boken "Bobbi Brown Makeup Manual.." som sträcker sig från  nybörjare till proffs, har gjort stor succé.


Skulle du fråga Bobbi Brown vad hon anser är vackert hon en människa, är svaret enkelt men tydligt: skönhet handlar inte om att vara perfekt - det handlar om att framhäva och acceptera sin individualitet.




Until next time, 

 Isabell


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar