22.11.13

Designer series: Karl Lagerfeld

I dagens modebransch finns ett flertal personer som haft en stor inverkan på modets utveckling. I denna kategori kommer jag lyfta fram de viktigaste, mest inflytelserika profilerna i branschen - samt de jag anser man borde "hålla koll på". Kategorin kommer delas upp i flertal 'parts' - delar - som idag kommer handla om modeskaparen och tillika ikonen Karl Lagerfeld.



KARL LAGERFELD

Denna man är idag en av de mest hyllade och framstående modeskaparna i världen. Även många människor utanför modevärlden känner igen honom utifrån hans säregna utseende: det vita håret, den svartvita/monokroma klädseln, solglasögonen och den höga kragen. Men inom modebranschen har han en beundransvärd egenskap som designer -  han har ständigt utvecklat sig själv vilket har präglat och haft ett stort inflytande på de modehus han samverkat med. I nuläget är han creative director/kreativt ansvarig för Chanel, Fendi och det egna märket Lagerfeld.



Karl Lagerfeld föddes i Hamburg, Tyskland den 10 okt 1933, något som diskuteras då det faktiskt inte finns en dokumentation från hans födelsedatum. 
Son till en svensk affärsman och en tysk mor, växte han upp under andra världskrigets hårda verklighet och nazisternas framfart i hemlandet, något som föräldrarna försökte ta avstånd från. 
I sina unga år visade Karl ett stort intresse för mode och design. Han klippte ut bilder från modetidningar och hade ett estetiskt granskande, kritiskt öga gentemot klasskamraternas klädsel i skolan. 

Som 14-åring flyttade Karl till Paris för att studera konst och historia. Efter att ha vunnit en designtävling blev han designassistent och så småningom lärling till den franska designern Pierre Balmain. Efter några år på modehuset fortsatte han arbeta vidare hos märken som Jean Patou, Krizia, Charles Jourdan och Valentino. 
I börjar av 60-talet arbetade han nära modehuset Fendi där han designade pälsar, kläder och accessoarer. Senare fortsatte karriären hos Chloé, där han skapade feminina, klassiska plagg och tog fram parfymen "Chloé by Karl Lagerfeld" - som blev en stor hit runtom i världen. Hans namn började klinga välkännande i modebranschen, där man pratade om hans innovativa design som låg "i nuet". Dock har en stor del av Lagerfelds design en hyllning gentemot det förflutna, genom uppdaterade -moderna - tolkningar. 

Under 80-talet var Karl Lagerfeld en stor stjärna i branschen, vars framgångsrika karriär bara fortsatte peka uppåt. 
Han anslöt sig till Chanel år 1983, ett årtionde efter Coco Chanels död. Under denna period ansågs märket vara på kanten till avgrunden men genom Karls anslutning till modehuset, skakade han liv i det anrika märket. 
Genom att skapa en ready-to-wear kollektion under Chanels namn återupplivade Lagerfeld det klassiska modehuset som utvecklades till ett av de främsta, mest inflytelserika i modebranschen - och är det än idag. Året därpå (1984) lanserades det egna märket Lagerfeld, som bygger på en s.k. "intellektuell sexighet". Några år senare, började han skapa och fotografera reklamkampanjer för ett flertal modehus som han samverkade med - något som han gör än idag.


Karl Lagerfeld anses vara den mest respekterade och inflytelserika modeskaparen i modevärldens historia. Hans design har varit ledande på den internationella scenen och burits upp av kändisar varav ett fåtal är Keira Knightley, Blake Lively, Kate Moss och Rihanna.

Genom sina år som designer i denna industri har Karl utvecklat en egen estetik. Hans starka risktagande och nytänkande gentemot mode har bidragit till den starka ställning han har i dagens modebransch.
Han var den första designern som samarbetade med en modekedja - H&M - och visade vägen för modeskaparna, genom att statuera exemplet att en budget-vänlig kollektion som vänder sig till den allmänna publiken ger de exklusiva modehusen en bredare publik - något som Stella McCartney, Roberto Cavalli, Matthew Williamson och Lanvin (m.fl.) valde att följa. Karl satte trenden kring detta nya fenomen och förde vidare dessa idéer till andra designers. Han influerade modeskaparna och industrin i en ny, annorlunda riktning - att inte alltid följa det 'traditionella mönstret' för att skapa ett framgångsrikt märke.

Invecklade, konstruerade detaljer och den individuella, utstickande stylingen har utmärkt hans design från samtliga modehus i industrin. Som skaparen bakom den superkorta jeanskjolen och den traditionella boxiga jackan är Karl Lagerfeld en modeikon som har och kommer fortsätta influera denna värld i framtiden.


- KORT FAKTA -

Karl Lagerfeld for Coca Cola Light


Karl Lagerfeld for H&M (2004)

- Karl Lagerfeld har - förutom delaktigheten i flertal modehus - skapat kollektioner tillsammans med märken såsom H&M, Hogan, Macy's och Coca Cola


Orrefors by Karl Lagerfeld

- Har gjort ett samarbete med det svenska glasbruket Orrefors i Juni 2011, där han designade en kollektion med vaser, skålar och glas med dramatiska former, där färgerna sträckte sig från svart till mjölkvitt, en färgskala som speglar Lagerfelds minimalistiska estetik


Lagerfeld och hans katt Choupette
Choupette och Linda Evangelista på omslaget av Vogue Germany juli 2013


Karl Lagerfeld's Choupette Collection

- Har en katt vid namn Choupette som anses vara världens mest berömda, men även bortskämda, katt - om man frågar Karl själv. Choupette är det franska ordet för sötnos. Karl gör allt för att hans katt ska vara tillfredställd medan han jobbar - med all uppvaktning hon kan få. Choupette har tre hembiträden som tar hand om henne, en egen "taxi" som tar henne var som helst och har till och med en egen accessoar-kollektion namngedd och inspirerad av henne - Karl Lagerfeld's Choupette Collection. Sist men inte minst, har hon vart 'omslagsmodell' för tyska Vogue. Inte dåligt för en katt!



Utställningen "the little black jacket"

Ett urval av utställningens fotografier

- Karl är även en väletablerad fotograf, som fotar reklamkampanjerna för Chanel liksom flertal editorials för modetidningar som Vogue, V, Harper's Bazaar och Número. Han har skapat flera fotoutställningar, där en av de senaste och mest hyllade är "The Little Black Jacket", där flertal kända profiler bär olika tolkningar av den svarta lilla jackan, i en hyllning till det ikoniska plagget.  


- Karl har ett eget bibliotek med över 300.000 böcker! Detta kanske låter som en osannolik mängd, men har en naturlig förklaring i det faktum att han äger ett bokförlag som kallas LSD - "för att läsning är en drog"

- Lagerfeld har aldrig läst någon modeutbildning - han anser att "livet ska lära dig"



Hoppas ni fann denna del intressant och att ni har breddat eran kunskap om Karl Lagerfeld och hans betydelse för modeindustrin!

Until next time,

  Isabell


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar